پرش لینک ها
رنگ سازمانی

اصول انتخاب رنگ سازمانی

در مسیر انتخاب رنگ سازمانی برای برند، هیچ مسئله‌ای به انداره ی روان‌شناسی رنگ‌ها در طراحی لوگو حائز اهمیت نیست. همانطور که خودتان می دانید، یک لوگوی خوب نمایندۀ برند خواهد شد. پس باید در انتخاب رنگ بسیار دقت کنیم.

امروزه اغلب متخصصین حوزۀ بازاریابی بر این باورند که برند سازی به معنای داستان سرایی است. زیرا داستان گفتن و داستان شنیدن، از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین نحوۀ ارتباط میان انسان‌ها است. پس با این وجود در دل هر لوگویی یک داستان نهفته است. که این داستان یک پیام برای مشتریان به همراه خود دارد.

در انتقال داستان برند به مشتری، رنگ لوگو اهمیت بسیاری دارد. زیرا این رنگ با هویت کسب و کار شما مرتبط است. و بر اساس پژوهش های انجام شده محققان متوجه شده اند که نود درصد از قضاوت‌های سریع دربارۀ محصولات، بر اساس رنگ است.

اصول اصلی رنگ سازمانی

رنگ مناسب برای برند باعث جذب مخاطب و رشد و توسعه ی برند می شود. همچنین انتخاب رنگ مناسب بر تصمیم گیری افراد در خرید محصول و خدمات نیز تاثیر زیادی دارد. در ادامه توضیح می دهیم که هر رنگ چه تاثیری بر ذهن مخاطب می گذارد.

به طور مختصر می توان گفت که رنگ سفید القا کننده پاکیزگی، رنگ بنفش القا کننده تجملات، رنگ سبز القا کننده سلامتی، رنگ قرمز القا کننده هیجان و انرژی و رنگ زرد رنگ متقاعد کننده ای برای مخاطب ها  هستند. بسیاری از  برند های موفق رنگ آبی را به عنوان رنگ سازمانی خود انتخاب می کنند. زیرا رنگ آبی حس آرامش و اطمینان را به مخاطب انتقال می دهد.

با موارد گفته شده متوجه شدیم که موارد زیادی در انتخاب درست رنگ سازمانی تاثیر می گذارند. و شما باید با توجه به زمینه ی کسب و کار خودتان رنگ مناسبی را برای برند سازمان خود انتخاب کنید. برای مثال اگر شما صاحب یک رستوران هستید بهتر است از رنگ های قرمز و نارنجی که تحریک کننده ی هیجان و اشتها هستند استفاده کنید. یا اگر موارد ارگانیک تولید می کنید، رنگ های سبز وسفید از آنجایی که مفهوم سلامتی و تمیزی را می رسانند، انتخاب های درستی برای شما هستند.

برای انتخاب رنگ سازمانی لوگو به شما پیشنهاد می کنیم که ابتدا مراحل زیر را طی کنید:

انتخاب رنگ پایه

با توجه به علم روانشناسی رنگ ها و سلیقه ای که دارید رنگ پایه را برای برند خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که علم روانشناسی رنگ ها مانند فرمول عمل نمی کند. و شما باید از افراد خبره در این زمینه کمک بگیرید.

انتخاب رنگ های مکمل

شما در این مرحله می توانید از رنگ های سازمانی برند های موفق ایده بگیرید. بهتر است که رنگ  سازمانی خود را خیلی شلوغ و پیچیده نکنید. و تعداد خیلی زیادی رنگ انتخاب نکنید. ما به شما پیشنهاد  می کنیم که یک رنگ برای پایه و چهار رنگ به عنوان مکمل انتخاب کنید.

ویژگی و کاربرد رنگ سازمانی

تا اینجا متوجه شدیم که سازمان ها با انتخاب رنگ سازمانی و اعمال و یکپارچه سازی رنگ لوگوی خود در بروشورها، کاتالوگ ها، دفاتر، سربرگ ها و بسته بندی ها و محیط سازمان برند خود را تقویت می کنند.تا در ذهن مخاطب تاثیر گذار و ماندگار شوند.

تاثیر رنگ ها بر احساسات افراد

رنگ ها به دو دسته ی اصلی گرم و سرد تقسیم می شوند. رنگ ها گرم معمولا نسبت به رنگ های سرد محرک تر هستند. و باعث افزایش آدرنالین در بدن  می شوند. رنگ هایی که در طیف رنگ قرمز هستند در این دسته قرار می گیرند. رنگ های سرد معمولا حس آرامش و اطمینان را به افراد انتقال می دهند. و نکته ی جالب اینکه که اکثر افراد تمایل دارند رنگ های سرد را انتخاب کنند. رنگ هایی که مربوط به طیف رنگ آبی هستند در این دسته قرار می گیرند.

تاثیر رنگ سازمانی در فروش

اگر به طور مدوام از رنگ  سازمانی خود در لوگو و  سایر ابزارهای ارتباطی استفاده کنیم، این رنگ به مرور در ذهن مخاطبان ما ماندگار می شود. و نشان دهنده ی هویت برند سازمان ما خواهد بود. طبق تحقیقاتی که محققان در این زمینه انجام داده اند، بسیاری از خریدهای شتاب زده به علت شکل ظاهری و رنگ به کار رفته در محصول است. در ایران متاسفانه بر خلاف کشورهای اول جهان به طراحی اهمیت زیادی داده نمی شود. اما این درحالی است که امروزه بسیاری از کسب و کارها برای اینکه از گردونه ی رقابت خارج نشوند، مجبور به طراحی لوگو برای برند خود  شده اند. زیرا به اهمیت و قدرت طراحی و رنگ برند در جذب مخاطب و فروش پی برده اند. اما رنگ  سازمانی چطور می تواند بر فروش یک سازمان تاثیر بگذارد؟

همانطور که گفتیم رنگ بر عواطف و احساسات مخاطبان تاثیر می گذارد. و با این وجود می توان گفت که رنگ سازمانی بهترین انتخاب در جریان برندینگ است. و در نتیجه تاثیر بسیاری بر فروش دارد. به بیان ساده تر می توان گفت که انتخاب رنگ سازمانی سبب ماندگار شدن در ذهن مخاطبان ما می شود. و در این صورت می توانیم خیلی بهتر با آن ها ارتباط بگیریم. و تاثیر بهتری بر روی آن ها بگذاریم. فراموش نکنید که شما باید رنگ سازمانی را متناسب با محصول خود و رده ی سنی مخاطبانتان انتخاب کنید. زیرا قصد شما از انتخاب این رنگ تاثیرگذاری بر روی مخاطبان و انتقال پیام به آن هاست.

تاثیر رنگ سازمانی در طراحی لوگو

همانطور که گفتیم هدف یک سازمان از طراحی لوگو تاثیر گذاری بر مخاطب و ماندگار شدن است. به طوری که سبب جذب مخاطب شود. به همین علت است که امروزه طراحی لوگو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این فرایند رنگ سازمانی نیز به دلیل تاثیر گذاشتن بر روی تصمیمات و ایجاد عواطف و احساسات بسیار مهم است.

پیام بگذارید

Call Now Button
مشاهده
بکشید